Акафист святителю Ермогену, митрополиту Московскому, чудотворцу

Одобрен в 1916 году.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 02 марта (17 февраля ст. ст.); 25 мая (12 мая ст. ст.); 18 октября (05 октября ст. ст.)

Утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Изрядный воеводо ратоборцев за веру Христову, теплый утешителю всех напаствуемых и обремененных скорбьми многими, непоколебимый столпе православныя веры, еяже ради положил еси душу твою за други своя, и нас свободил еси от козней и сетей вражиих. И ныне от Господа прославлен еси явлением чудес твоих, имиже собрал еси нас умиленною душею пети тебе: Радуйся, святителю Ермогене, добрый пастырю и великий заступниче Российския земли.

Икос 1

Ангела хранителя Российския земли яви тя милосердый Христос в древния дни мятежа и нестроения, да спасет ю от блуждания греховнаго. И ныне яви тя молитвенника тепла и чудотворца, яко знамение жизни нашея; да и ныне грядут по тебе вси блуждающии, яко овцы неимущия пастыря, и обретше тобою спасение, да поют тебе сице: Радуйся, Церкве нашея премудрое возглавление; Радуйся, о чадех Церкве теплое промышление. Радуйся, страны нашея церковное утверждение; Радуйся, сынов царства православное озарение. Радуйся, пастырем и пасомым доброе поучение; Радуйся, царем нашим совете и утешение. Радуйся, святителю Ермогене, добрый пастырю и великий заступниче Российския земли.

Кондак 2

Видя Русь, яко вдовицу, зельне плачущу о разорении дома своего, умилосердився, на рамена своя подъял еси скорби ея и даже до смерти понесл еси я. Сего ради вечно радуешися на небесех, поя Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разумом любве, наказующия и милующия, управлял еси, святителю, Казанскою паствою твоею, яко кораблем, в пучине зол потопляемым, и привел еси его к тихой пристани святыя православныя Церкве, темже благодарственно поем ти: Радуйся, ума Христова вместилище; Радуйся, разума Церкве хранилище. Радуйся, главо, светом истины всех озаряющая; Радуйся, премудросте, немудрыя просвещающая. Радуйся, благовестниче православныя правды; Радуйся, обличителю человеческаго суемудрия и неправды. Радуйся, святителю Ермогене, добрый пастырю и великий заступниче Российския земли.

Кондак 3

Силою веры и разума духовнаго укрепляя во граде Казани новокрещенную паству твою, всеоружием Божия благодати победил еси козни врагов православныя веры Христовы и поучал еси чад твоих непрестанно взывати Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имея благодать священства, добре носиму в благоухающем сосуде души твоея, сподобился еси, отче Ермогене, взяти от земли святую икону Пречистыя Богоматере, во граде Казани чудесно явленную, и прославити ю по достоянию. Темже и подвизаеши нас взывати тебе сице: Радуйся, чудотворныя иконы Казанския первое прославление; Радуйся, чудес от сея иконы неложное извещение. Радуйся, славы Богоматере умиленный песнотворче; Радуйся, пред Нею о пастве твоей теплый молитвенниче. Радуйся, Матерь Божию, яко Заступницу православного царства Российскаго, почитаяй; Радуйся, о утверждении сего царства пред Пречистою слезы проливаяй. Радуйся, святителю Ермогене, добрый пастырю и великий заступниче Российския земли.

Кондак 4

Бурею помышлений сумнительных и стремлений мятежных волнуема и в пучину инославнаго суемудрия погружаема, Русь утопаше. Узрев же тя, святителю Божий, яко «столпа непоколебима и адаманта тверда», возрадовася надеждею и, тобою укрепляема, поет Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав беззаконное умышление самозваннаго царя поругатися над верою православною, дерзновенно вещал еси ему, яко не подобает царю православному оженитися еретичкою, и тако обличил еси его неверие и нечестие. Сего ради и воздвиже на тя гонение и из престольнаго града тя, святителю, изверже. Мы же, почитающе сие твое правдолюбие, поем ти, сильному о Господе: Радуйся, крепкий поборниче противу самозваннаго повелителя; Радуйся, дерзновенный заступниче за православную веру. Радуйся, суемудраго инославия праведное обличение; Радуйся, спасительнаго православия немолчное назидание. Радуйся, правды ради изгнанный; Радуйся, от Господа вечною славою на небесех венчанный. Радуйся, святителю Ермогене, добрый пастырю и великий заступниче Российския земли.

Кондак 5

Боготечную зведу показа тя на небесех в сонме священномучеников Господь Вседержитель, зане и на земли был еси звезда светлая, осиявающая царя и царство светом православия и путеводствующая ко угождению единому Богу, во еже воспевати Ему непрестанно: Аллилуиа.

Икос 5

Видеша тя православнии людие, яко светило церковное, безоблачно сияющее в просвещение омраченных страстьми, призваша тя в царствующий град Москву, егда нечестивый самозваный повелитель низвержен бысть, да на свещнице первосвятительскаго служения освещавши путь жизни новому царю и всему Российскому царству. Сего ради и мы, до сего дне озаряемии светом твоим, неустанно взываем ти: Радуйся, почитаяй царя, яко Божие дарование; Радуйся, мняй быти ему благочестиву и поборателю по вере православней. Радуйся, новопоставленна царя Василия твердости учивый; Радуйся, в радости и в горе другом ему бывый. Радуйся, православнаго царя нашего пребывающее благословение; Радуйся, во всех делех небесное ему поможение. Радуйся, святителю Ермогене, добрый пастырю и великий заступниче Российския земли.

Кондак 6

Проповедник быв спасительнаго покаяния, егда разгореся новый мятеж на Руси, призвал еси во град Москву древняго и немощнаго старца первосвятителя Иова и купно с ним молился еси в храме Успения Богоматере о чадех твоих, «да отвратит Господь от них праведный гнев Свой, да подаст им мир и любовь, да устроит в царстве древнее единение, да благословит царя победами над враги», и тако да прославится в людех российских Имя Господне песнию: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиявый во граде Москве светильник пресветлый был еси, святителю Ермогене, всем блуждающим во тьме греховней, в твоих «богомольных» посланиих путь спасения им показуя и дух уныния и малодушия от сердец их отгоняя. Сего ради и мы грешнии, в дни скорби и блуждания греховнаго, припадаем к тебе, святителю Божий, и слезно взываем: охраняй и ныне отечество наше от шатания умов и сердец, буди в жизни нам вождь добрый и благонадежный, да «не погибнет, по словеси твоему, Русь православная и Богом любимая» и да не престанет величати тя сице: Радуйся, от потопления бурями житейскими российския люди спасаяй; Радуйся, унывающих и мятущихся укрепляяй и от заблуждений отвращаяй. Радуйся, преступающих крестное целование со властию обличаяй; Радуйся, за дом Пречистыя Богородицы и за Московское царство даже до смерти стояти научаяй. Радуйся, зерцало совести нелицеприятныя; Радуйся, добрый кормчий корабля Христова. Радуйся, святителю Ермогене, добрый пастырю и великий заступниче Российския земли.

Кондак 7

Хотя быти пастырь добрый, емуже суть овцы своя, видев волка грядуща, не оставлял еси овцы и не бегал еси, но пред ними ходил еси во всеоружии силы и истины, поя Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Новаго человека, по образу Создавшаго его, а не новаго царства инославнаго измышления, возжелел еси, святителю Ермогене. Сего ради ополчился еси на иноземное суемудрие и ратовал еси за царство древлеправославное, еже тщится во всех людех и во всем житии их вообразити Христа Бога. Поем и славим сие православное ратоборство твое и благодарственно вопием ти: Радуйся, волков хищных нещадное изгнание; Радуйся, коварства их мудрое распознание. Радуйся, всех стояти непоколебимо за православную веру Христову учивый; Радуйся, иновернаго царя возсести на престол Российский недопустивый. Радуйся, стада Христова церковное ограждение; Радуйся, царства православнаго верное спасение. Радуйся, святителю Ермогене, добрый пастырю и великий заступниче Российския земли.

Кондак 8

Странно есть маловерным и малодушным зрети, како святитель Ермоген, сей воистину «крепкий воин Христов», дерзновенно обличает измену вере Христовой и, егда устремися нань нечестивый изменник, имый нож в руце, токмо знамением крестным ограждает себе от нападения вражия, и тако побеждает его злобу и безумие, нас же воздвизает к пению: Аллилуиа.

Икос 8

Весь бе исполнен ревностию Илии пророка, святителю Ермогене, егда узрел еси запустение царства и поругание святых храмов Божиих, огнем сея ревности воспламенил еси и сердца верных чад твоих, мужественно стати за веру православную и изгнати из престольнаго града нечестивых ляхов, во спасение Российския земли, поющия ти ныне любовию: Радуйся, святою ревностию о спасении царства Российскаго пламеневый; Радуйся, возжещи сию ревность и в чадех твоих восхотевый. Радуйся, вся угрозы и прещения врагов твоих; презревый; Радуйся, изыти им из града Москвы повелевый. Радуйся, российское воинство на освобождение царствующаго града от нечестивых врагов благословивый; Радуйся, святыни его от поругания тем оградити желавый. Радуйся, святителю Ермогене, добрый пастырю и великий заступниче Российския земли.

Кондак 9

Всякия труды подъял еси, святителю Божий, всякия лишения, обиды и болезни претерпел еси, спасения ради чад твоих; но и в терпении и в труде мнозем неустанно взывал еси Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Витии мира сего безмолвствуют, в страсе и трепете видяще разорение царства Российскаго, громозвучный же глас святителя Ермогена, уже в заточении сущаго, не престает проповедати покаяние во отпущение грехов, ихже ради излился на Русь праведный гнев Божий, и молит пасомых «в чистоте души своя хранити и положити я за Пречистыя дом и за чудотворцев, и за веру». И мы веруем, яко слезами покаяния, по глаголу святителя, согрешившая Русь омыся, очистися и обновися, и ныне поет во славу своего по Бозе наставника: Радуйся, грешныя к покаянию призываяй; Радуйся, властию от Бога грехи царства разрешаяй. Радуйся, за грехи чад твоих и в заточении Бога моливый; Радуйся, слезными теченьми землю темницы твоея оросивый. Радуйся, рыданьми покаяния лице царства обновивый; Радуйся, гнев Божий на милость к нам грешным преклонивый. Радуйся, святителю Ермогене, добрый пастырю и великий заступниче Российския земли.

Кондак 10

Спасти хотя Русь от безначалия греховнаго, не к нечестивому западу, но к богобоязненному дому боляр Романовых обратил еси очи твои, святителю Ермогене, да будет он властию от Бога, во утверждение Христова закона, и да поют царие и людие единеми усты и единем сердцем Спасителю Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стопа неодолимая Церкве был еси, отче наш Ермогене, еюже царство наше оградися, в православии утвердися и от врагов спасеся, и ныне со благодарением взывает ти: Радуйся, злыя козни нечестиваго запада отвергнувый; Радуйся, православие в земли нашей утвердивый. Радуйся, святых преданий отеческих хранителю; Радуйся, уставов Церкве Православныя ревнителю. Радуйся, в доме боляр Романовых благочестивую отрасль древняго царственнаго рода узревый; Радуйся, в нем Божиею милостию Царя всея Руси указавый. Радуйся, святителю Ермогене, добрый пастырю и великий заступниче Российския земли.

Кондак 11

Пение исходное и рыдание надгробное творит православная Русь у гроба священномученика Ермогена, положившаго душу свою за други своя. Не плачите, православнии, не плачите, но паче дерзайте верою, праведник бо и по смерти жив будет во веки, поя Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светильник Христов, на верху горы стояй и всей Руси светяй был еси в житии твоем, святителю Ермогене. И се полагаешися под спудом могильным плотию, да возсияеши духом, яко солнце в царствии Отца Небеснаго, нас же да просветиши сице воспевати болезни и труды твоя:

Радуйся, с престола патриаршаго беззаконно низверженный; Радуйся, в темное подземелие, яко во гроб, вверженный. Радуйся, травною пищею от врагов питанный; Радуйся, глада мученьми даже до смерти изнуренный. Радуйся, священномучениче, за православие царства пострадавый; Радуйся, страстотерпче, в руце Господу дух свой предавый. Радуйся, святителю Ермогене, добрый пастырю и великий заступниче Российския земли.

Кондак 12

Благодати Божией сокровище явися всечестная рака мощей твоих, святителю отче Ермогене, и источник приснотекущия силы, еюже беси изгоняются, недужнии исцеляются, хромии ходят, глухии слышат, слепии прозирают, озлобленнии умиряются, скорбящии утешаются и вси ликуют о Господе и прославляют Бога, дивнаго во святых Своих, поюще Ему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твое прославление, святителю Ермогене, сия песни приносим ти, чудотворче святый, яко благоухание христианския радости: зрим бо Божию силу, во святых мощех твоих пребывающую. И ныне озаряеши нас светоизлиянием твоея благодати, обвеселяя сердца наша пети ти со умилением: Радуйся, ты бо Сладчайшаго присно созерцаеши; Радуйся, ты бо лицем к лицу Христа воспеваеши. Радуйся, ты бо Божественною силою преображаешися от славы в славу; Радуйся, ты бо, яко солнце новое, украшаеши Господню державу. Радуйся, твоим бо сиянием и мы незримо просветляемся; Радуйся, твоею бо силою и мы чудесно оживотворяемся. Радуйся, святителю Ермогене, добрый пастырю и великий заступниче Российския земли.

Кондак 13

О преславный угодниче Божий, святителю отче наш Ермогене. Приими наше твоей славе сорадование, яко воздыхание души, жаждет бо неотъемлемый радости, и умоли венчавшаго тя славою Господа низпослати и нам от бед, скорбей и болезней, обдержащих ны, скорое избавление, даровати же благодать утешения и радования, да с веселием выну поем Богу: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Ґкafістъ сщ7енномyчени#ку е3рмогeну, митрополи1ту моск0вскому и3 всеS рwссjи, чудотв0рцу

Кондaкъ №

И#зрsдный воев0до ратоб0рцєвъ за вёру хrт0ву, тeплый ўтёшителю всёхъ напaствуемыхъ и3 њбременeнныхъ скорбьми2 мн0гими, непоколеби1мый ст0лпе правослaвныz вёры, є3sже рaди положи1лъ є3си2 дyшу твою2 за дрyги сво‰, и нaсъ свободи1лъ є3си2 t к0зней и3 сётей врaжіихъ. И# нhнэ t гDа прослaвленъ є3си2 kвлeніемъ чудeсъ тв0ихъ, и4миже собрaлъ є3си2 нaсъ ўмилeнною душeю пёти тебЁ: Рaдуйсz, с™и1телю є3рмогeне, д0брый пaстырю и3 вели1кій застyпниче рwссjйскіz земли2.

Јкосъ №

ЃгGела храни1телz рwссjйскіz земли2 kви тS милосeрдый хrт0съ въ дрє1вніz дни6 мzтeжа и3 нестроeніz, да сп7сeтъ ю5 t блуждaніz грэх0внагw. И# нhнэ kви1 тS мlтвенника тeпла и3 чудотв0рца, ћкw знaменіе жи1зни нaшеz; да и3 нhнэ грzдyтъ по тебЁ вси2 блуждaющіи, ћкw џвцы неимyщіz пaстырz, и3 њбрётше тоб0ю сп7сeніе, да пою1тъ тебЁ си1це: Рaдуйсz, цRкве нaшеz премyдрое возглавлeніе. Рaдуйсz, њ чaдэхъ цRкве тeплое промышлeніе. Рaдуйсz, цaрствA нaшегw церк0вное ўтверждeніе. Рaдуйсz, сынHвъ цaрства правослaвное њзарeніе. Рaдуйсz, пaстырємъ и3 пасHмымъ д0брое поучeніе. Рaдуйсz, царє1емъ нaшимъ совёте и3 ўтэшeніе. Рaдуйсz, с™и1телю є3рмогeне, д0брый пaстырю и3 вели1кій застyпниче рwссjйскіz земли2.

Кондaкъ в7

Ви1дz рyсь, ћкw вдови1цу, ѕёльнэ плaчущу њ разорeніи д0ма своегw2, ўмилосeрдивсz, на раменA сво‰ под8sлъ є3си2 скHрби є3S и3 дaже до смeрти понeслъ є3си2. Сегw2 рaди вёчнw рaдуешисz на нб7сёхъ, поS бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ в7

Рaзумомъ любвE, наказyющіz и3 ми1лующіz, ўправлsлъ є3си2, с™и1телю, казaнскою пaствою твоeю, ћкw кораблeмъ, въ пучи1нэ ѕHлъ потоплsемымъ, и3 привeлъ є3си2 є3го2 къ ти1хой при1стани с™hz правослaвныz цRкве, тёмже бlгодaрственнw поeмъ ти2: Рaдуйсz, ўмA хrт0ва вмэсти1лище. Рaдуйсz, рaзума цRкве храни1лище. Рaдуйсz, главо2, свётомъ и4стины всёхъ њзарsющаz. Рaдуйсz, премyдросте, нем{дрыz просвэщaющаz. Рaдуйсz, бlговёстниче правослaвныz прaвды. Рaдуйсz, њбличи1телю человёческагw суемyдріz и3 непрaвды. Рaдуйсz, с™и1телю є3рмогeне, д0брый пaстырю и3 вели1кій застyпниче рwссjйскіz земли2.

Кондaкъ G

Си1лою вёры и3 рaзума дух0внагw ўкрэплsz во грaдэ казaни новокрещeнную пaству твою2, всеoрyжіемъ б9іz бlгодaти побэди1лъ є3си2 кHзни врагHвъ правослaвныz вёры хrт0вы и3 поучaлъ є3си2 чaдъ твои1хъ непрестaннw взывaти бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ G

И#мёz бlгодaть сщ7eнства, д0брэ носи1му въ бlгоухaющемъ сосyде души2 твоеS, спод0билсz є3си2, џтче є3рмогeне, взsти t земли2 с™yю їкHну пречcтыz бGом™ре, во грaде казaни чудeснw kвлeнную, и3 прослaвити ю5 по достоsнію. Тёмже и3 подвизaеши нaсъ взывaти тебЁ си1це: Рaдуйсz, чудотв0рныz їкHны казaнскіz пeрвое прославлeніе. Рaдуйсz, чудeсъ t сеS їкHны нел0жное и3звэщeніе. Рaдуйсz, слaвы бGом™ре ўмилeнный пэснотв0рче. Рaдуйсz, пред8 нeю њ пaствэ твоeй тeплый мlтвенниче. Рaдуйсz, м™рь б9ію, ћкw застyпницу правослaвнагw цaрства рwссjйскагw, почитazй. Рaдуйсz, њ ўтверждeніи сегw2 цaрства пред8 пречcтою слeзы проливazй. Рaдуйсz, с™и1телю є3рмогeне, д0брый пaстырю и3 вели1кій застyпниче рwссjйскіz земли2.

Кондaкъ д7

Бyрею помышлeній сумни1тельныхъ и3 стремлeній мzтeжныхъ волнyема и3 въ пучи1ну и3нослaвнагw суемyдріz погружаeма, рyсь ўтопaше. Ўзрёвъ же тS, с™и1телю б9ій, ћкw столпA непоколеби1ма и3 ґдамaнта твeрда, возрaдовасz надeждею и3, тоб0ю ўкрэплsема, поeтъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ д7

Слhшавъ беззак0нное ўмышлeніе самозвaннагw царS поругaтисz над8 вёрою правослaвною, дерзновeннw вёщалъ є3си2 є3мY, ћкw не подобaетъ царю2 правослaвному њжени1тисz є3рети1чкою, и3 тaкw њбличи1лъ є3си2 є3гw2 невёріе и3 нечeстіе. Сегw2 рaди и3 воздви1же на тS гонeніе и3 и3з8 прест0льнагw грaда тS, с™и1телю, и3звeрже. Мh же, почитaюще сіE твоE правдолю1біе, поeмъ ти2, си1льному њ гDэ: Рaдуйсz, крёпкій поб0рниче проти1ву самозвaннагw повели1телz. Рaдуйсz, дерзновeнный застyпниче за правослaвную вёру. Рaдуйсz, суемyдрагw и3нослaвіz прaведное њбличeніе. Рaдуйсz, сп7си1тельнагw правослaвіz нем0лчное назидaніе. Рaдуйсz, прaвды рaди и3згнaнный. Рaдуйсz, t гDа вёчною слaвою на нб7сёхъ вэнчaнный. Рaдуйсz, с™и1телю є3рмогeне, д0брый пaстырю и3 вели1кій застyпниче рwссjйскіz земли2.

Кондaкъ є7

БGотeчную ѕвэдY показa тS на нб7сёхъ въ с0нмэ сщ7енном§еникwвъ гDь вседержи1тель, занE и3 на земли2 бhлъ є3си2 ѕвэздA свётлаz, њсіzвaющаz царS и3 цaрство свётомъ правослaвіz и3 путев0дствующаz ко ўгождeнію є3ди1ному бGу, во є4же воспэвaти є3мY непрестaннw: Ґллилyіа.

Јкосъ є7

Ви1дэша тS правослaвніи лю1діе, ћкw свэти1ло цRк0вное, без8Hблачнw сіsющее въ просвэщeніе њмрачeнныхъ страстьми2, призвaша тS въ цaрствующій грaдъ москвY, є3гдA нечести1вый самозвaный повели1тель низвeрженъ бhсть, да на свёщницэ первос™и1тельскагw служeніz њсвэщaвши пyть жи1зни н0вому царю2 и3 всемY рwссjйскому цaрству. Сегw2 рaди и3 мы2, до сегw2 днE њзарsеміи свётомъ твои1мъ, неустaннw взывaемъ ти2: Рaдуйсz, почитazй царS, ћкw б9іе даровaніе. Рaдуйсz, мнsй бhти є3мY бlгочeстиву и3 поборaтелю по вёрэ правослaвней. Рaдуйсz, новопостaвленна царS васjліz твeрдости ўчи1вый. Рaдуйсz, въ рaдости и3 въ г0рэ дрyгомъ є3мY бhвый. Рaдуйсz, правослaвнагw царS нaшегw пребывaющее бlгословeніе. Рaдуйсz, во всёхъ дёлэхъ нб7сное є3мY поможeніе Рaдуйсz, с™и1телю є3рмогeне, д0брый пaстырю и3 вели1кій застyпниче рwссjйскіz земли2.

Кондaкъ ѕ7

Проповёдникъ бhвъ сп7си1тельнагw покаsніz, є3гдA разгорёсz н0вый мzтeжъ на рYси, призвaлъ є3си2 во грaдъ москвY дрeвнzго и3 нeмощнагw стaрца первос™и1телz јwва, и3 кyпнw съ ни1мъ моли1лсz є3си2 въ хрaмэ ўспeніz бGом™ре њ чaдэхъ твои2хъ, да tврати1тъ гDь t ни1хъ прaведный гнёвъ св0й, да подaстъ и5мъ ми1ръ и3 люб0вь, да ўстр0итъ въ цaрствэ дрeвнее є3динeніе, да бlгослови1тъ царS побёдами над8 враги2, и3 тaкw да прослaвитсz въ лю1дехъ рwссjйскихъ и4мz гDне пёснію: Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7

Возсіsвый во грaдэ москвЁ свэти1льникъ пресвётлый бhлъ є3си2, с™и1телю є3рмогeне, всBмъ блуждаю1щимъ во тмЁ грэх0внэй, въ твои1хъ бGом0льныхъ послaніихъ пyть сп7сeніz и5мъ показyz и3 дyхъ ўнhніz и3 малодyшіz t сердeцъ и5хъ tгонsz. Сегw2 рaди и3 мы2 грёшніи, въ дни6 ск0рби и3 блуждaніz грэх0внагw, припaдаемъ къ тебЁ, с™и1телю б9ій, и3 слeзнw взывaемъ: њхранsй и3 нhнэ nтeчество нaше t шатaніz ўмHвъ и3 сердeцъ, бyди въ жи1зни нaмъ в0ждь д0брый и3 бlгонадeжный, да не поги1бнетъ, по словеси2 твоемY, рyсь правослaвнаz и3 бGомъ люби1маz и3 да не престaнетъ величaти тS си1це: Рaдуйсz, t потоплeніz бyрzми житeйскими рwсс‡йскіz лю1ди сп7сazй. Рaдуйсz, ўнывaющихъ и3 мzтyщихсz ўкрэплszй и3 t заблуждeній tвращazй. Рaдуйсz, преступaющихъ крeстное цэловaніе со влaстію њбличazй. Рaдуйсz, за д0мъ пречcтыz бцdы и3 за моск0вское цaрство дaже до смeрти стоsти научazй. Рaдуйсz, зерцaло с0вэсти нелицепріsтныz. Рaдуйсz, д0брый к0рмчій кораблS хrт0ва. Рaдуйсz, с™и1телю є3рмогeне, д0брый пaстырю и3 вели1кій застyпниче рwссjйскіz земли2.

Кондaкъ з7

ХотS бhти пaстырь д0брый, є3мyже сyть џвцы сво‰, ви1дэвъ в0лка грzдyща, не њставлsлъ є3си2 џвцы и3 не бёгалъ є3си2, но пред8 ни1ми ходи1лъ є3си2 во всеoрyжіи си1лы и3 и4стины, поS бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ з7

Н0вагw человёка, по w4бразу создaвшагw є3го2, ґ не н0вагw цaрства и3нослaвнагw и3змышлeніz, возжелёлъ є3си2, с™и1телю є3рмогeне. Сегw2 рaди њполчи1лсz є3си2 на и3нозeмное суемyдріе и3 рaтовалъ є3си2 за цaрство древлеправослaвное, є4же тщи1тсz во всёхъ лю1дехъ и3 во всeмъ житіи2 и5хъ воwбрази1ти хrтA бGа. Поeмъ и3 слaвимъ сіE правослaвное ратоб0рство твоE и3 бlгодaрственнw вопjемъ ти2: Рaдуйсz, волкHвъ хи1щныхъ нещaдное и3згнaніе. Рaдуйсz, ковaрства и5хъ мyдрое распознaніе. Рaдуйсz, всёхъ стоsти непоколеби1мw за правослaвную вёру хrт0ву ўчи1вый. Рaдуйсz, и3новёрнагw царS возсёсти на прест0лъ рwссjйскій недопусти1вый. Рaдуйсz, стaда хrт0ва церк0вное њграждeніе. Рaдуйсz, цaрства правослaвнагw вёрное сп7сeніе. Рaдуйсz, с™и1телю є3рмогeне, д0брый пaстырю и3 вели1кій застyпниче рwссjйскіz земли2.

Кондaкъ }

Стрaннw є4сть маловBрнымъ и3 малод{шнымъ зрёти, кaкw с™и1тель є3рмогeнъ, сeй вои1стину крёпкій в0инъ хrт0въ, дерзновeннw њбличaетъ и3змёну вёрэ хrт0вой и3, є3гдA ўстреми1сz нaнь нечести1вый и3змённикъ, и3мhй н0жъ въ руцЁ, т0кмw знaменіемъ крeстнымъ њграждaетъ себE t нападeніz врaжіz, и3 тaкw побэждaетъ є3гw2 ѕл0бу и3 безyміе, нaсъ же воздвизaетъ къ пёнію: Ґллилyіа.

Јкосъ }

Вeсь бЁ и3сп0лненъ рeвностію и3ліи2 прbр0ка, с™и1телю є3рмогeне, є3гдA ўзрёлъ є3си2 запустёніе цaрства и3 поругaніе с™hхъ хрaмwвъ б9іихъ, nгнeмъ сеS рeвности воспламени1лъ є3си2 и3 сердцA вёрныхъ чaдъ твои1хъ, мyжественнэ стaти за вёру правослaвную и3 и3згнaти и3з8 прест0льнагw грaда нечести1выхъ лsхwвъ, во сп7сeніе рwссjйскіz земли2, пою1щіz ти2 нhнэ люб0вію: Рaдуйсz, с™0ю рeвностію њ сп7сeніи цaрства рwссjйскагw пламенёвый. Рaдуйсz, возжещи2 сію2 рeвность и3 въ чaдэхъ твои1хъ восхотёвый. Рaдуйсz, вс‰ ўгрHзы и3 прещє1ніz врагHвъ твои1хъ презрёвый. Рaдуйсz, и3зhти и5мъ и3з8 грaда москвы2 повелёвый. Рaдуйсz, роwссjйское в0инство на њсвобождeніе цaрствующагw грaда t нечести1выхъ врагHвъ бlгослови1вый. Рaдуйсz, с™ы6ни є3гw2 t поругaніz тёмъ њгради1ти желaвый. Рaдуйсz, с™и1телю є3рмогeне, д0брый пaстырю и3 вели1кій застyпниче рwссjйскіz земли2.

Кондaкъ f7

Вс‰кіz труды2 под8sлъ є3си2, с™и1телю б9ій, вс‰кіz лишє1ніz, њби6ды и3 болBзни претерпёлъ є3си2, сп7сeніz рaди чaдъ твои2хъ; но и3 въ терпёніи и3 въ трудЁ мн0зэмъ неустaннw взывaлъ є3си2 бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ f7

Вит‡и мjра сегw2 безм0лвствуютъ, въ стрaсэ и3 трeпетэ ви1дzще разорeніе цaрства рwссjйскаго, громозвyчный же глaсъ с™и1телz є3рмогeна, ўжE въ заточeніи сyщагw, не престаeтъ проповёдати покаsніе во tпущeніе грэхHвъ, и4хже рaди и3зліsсz на рyсь прaведный гнёвъ б9ій, и3 м0литъ пас0мыхъ въ чистотЁ души1 сво‰ храни1ти и3 положи1ти | за пречcтыz д0мъ и3 за чудотв0рцєвъ, и3 за вёру. И# мы2 вёруемъ, ћкw слезaми покаsніz, по глаг0лу с™и1телz, согрэши1вшаz рyсь њмhсz, њчи1стисz и3 њбнови1сz, и3 нhнэ поeтъ во слaву своегw2 по бз7э настaвника: Рaдуйсz, грBшныz къ покаsнію призывazй. Рaдуйсz, влaстію t бGа грэхи2 цaрства разрэшazй. Рaдуйсz, за грэхи2 чaдъ твои1хъ и3 въ заточeніи бGа моли1вый. Рaдуйсz, слeзными течeньми зeмлю темни1цы твоеS њроси1вый. Рaдуйсz, рыдaньми покаsніz лицE цaрства њбнови1вый. Рaдуйсz, гнёвъ б9ій на ми1лость къ нaмъ грёшнымъ преклони1вый. Рaдуйсz, с™и1телю є3рмогeне, д0брый пaстырю и3 вели1кій застyпниче рwссjйскіz земли2.

Кондaкъ ‹

Спасти2 хотS рyсь t безначaліz грэх0внаго, не къ нечести1вому зaпаду, нw къ бGобоsзненному д0му болsръ рwмaновыхъ њбрати1лъ є3си2 џчи твои2, с™и1телю є3рмогeне, да бyдетъ џнъ влaстію t бGа, во ўтверждeніе хrт0ва зак0на, и3 да пою1тъ цaріе и3 лю1діе є3ди1нэми ўсты2 и3 є3ди1нэмъ сeрдцемъ сп7си1телю бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ ‹

СтэнA неwдоли1маz цRкве бhлъ є3си2, џтче нaшъ є3рмогeне, є4юже цaрство нaше њгради1сz, въ правослaвіи ўтверди1сz и3 t врагHвъ сп7сeсz, и3 нhнэ со бlгодарeніемъ взывaемъ ти2: Рaдуйсz, ѕлhz кHзни нечести1вагw зaпада tвeргнувый. Рaдуйсz, правослaвіе въ земли2 нaшей ўтверди1вый. Рaдуйсz, с™hхъ предaній nтeческихъ храни1телю. Рaдуйсz, ўстaвwвъ цRкве правослaвныz ревни1телю. Рaдуйсz, въ д0мэ болsръ рwмaновыхъ бlгочести1вую tрасль дрeвнzгw цaрственнагw р0да ўзрёвый. Рaдуйсz, въ нeмъ б9іею ми1лостію царS всеS руси2 ўказaвый. Рaдуйсz, с™и1телю є3рмогeне, д0брый пaстырю и3 вели1кій застyпниче рwссjйскіz земли2.

Кондaкъ №i

Пёніе и3сх0дное и3 рыдaніе надгр0бное твори1тъ правослaвнаz рyсь ў гр0ба сщ7енном§ника є3рмогeна, положи1вшагw дyшу свою2 за дрyги сво‰. Не плaчите, правослaвніи, не плaчите, но пaче дерзaйте вёрою, прaведникъ бо и3 по смeрти жи1въ бyдетъ во вёки, поS бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ №i

Свэти1льникъ хrт0въ, на верхY горы2 стоsй и3 всeй рyси свэтsй бhлъ є3си2 въ житіи2 твоeмъ, с™и1телю є3рмогeне. И# сE полагaешисz под8 спyдомъ моги1льнымъ пл0тію, да возсіsеши дyхомъ, ћкw с0лнце въ цaрствіи nц7а нбcснагw, нaсъ же да просвэти1ши си1це воспэвaти болBзни и3 труды2 тво‰: Рaдуйсz, съ прест0ла патріaршагw беззак0ннw низвeрженный. Рaдуйсz, въ тeмное подземeліе, ћкw во гр0бъ, ввeрженный. Рaдуйсz, трaвною пи1щею t врагHвъ питaнный. Рaдуйсz, глaда мучeньми дaже до смeрти и3знурeнный. Рaдуйсz, сщ7енном§ниче, за правослaвіе цaрства пострадaвый. Рaдуйсz, стrтотeрпче, въ рyцэ гDу дyхъ св0й предaвый. Рaдуйсz, с™и1телю є3рмогeне, д0брый пaстырю и3 вели1кій застyпниче рwссjйскіz земли2.

Кондaкъ в7i

Бlгодaти б9іей сокр0вище kви1сz всечтcнaz рaка мощeй твои1хъ, с™и1телю џтче є3рмогeне, и3 и3ст0чникъ приснотекyщіz си1лы, є4юже бёси и3згонsютсz, недyжніи и3сцэлsютсz, хромjи х0дzтъ, глусjи слhшатъ, слэпjи презирaютъ, њѕл0бленніи ўмирsютсz, скорбsщіи ўтэшaютсz и3 вси6 ликyютъ њ гDэ и3 прославлsютъ бGа, ди1внаго во с™hхъ свои1хъ, пою1ще є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ в7i

Пою1ще твоE прослaвленіе, с™и1телю є3рмогeне, сі‰ пBсни прин0симъ ти2, чудотв0рче с™ый, ћкw бlгоухaніе хrтіaнскіz рaдости: зри1мъ бо б9ію си1лу, во с™hхъ мощeхъ твои1хъ пребывaющую. И# нhнэ њзарsеши нaсъ свэтоизліsніемъ твоеS бlгодaти, њбвеселsz сeрдца н†ша пёти ти2 со ўмилeніемъ: Рaдуйсz, тh бо сладчaйшагw при1снw созерцaеши. Рaдуйсz, тh бо лицeмъ къ лицY хrтA воспэвaеши. Рaдуйсz, тh бо б9eственною си1лою преwбражaешисz t слaвы въ слaву. Рaдуйсz, тh бо, ћкw с0лнце н0вое, ўкрашaеши гDню держaву. Рaдуйсz, твои1мъ бо сіsніемъ и3 мы2 незри1мw просвэтлsемсz. Рaдуйсz, твоeю бо си1лою и3 мы2 чудeснw њживотворsемсz. Рaдуйсz, с™и1телю є3рмогeне, д0брый пaстырю и3 вели1кій застyпниче рwссjйскіz земли2.

Кондaкъ Gi

Q преслaвный ўг0дниче б9ій, с™и1телю џтче нaшъ є3рмогeне. Пріими2 нaше твоeй слaвэ сорaдованіе, ћкw воздыхaніе души2, жaждетъ бо неtъeмлемый рaдости, и3 ўмоли2 вэнчaвшаго тS слaвою гDа низпослaти и3 нaмъ t бёдъ, скорбeй и3 болёзней, њбдержaщихъ ны2, ск0рое и3збавлeніе, даровaти же бlгодaть ўтэшeніz и3 рaдованіz, да съ весeліемъ вhну поeмъ бGу: Ґллилyіа.

Сeй кондaкъ глаг0летсz три1жды. Тaже и4косъ № и3 кондaкъ №.

Мlтва

Q вели1кій ўг0дниче хrт0въ, с™и1телю џтче нaшъ є3рмогeне! К тебЁ, мlтвеннику тeплому и3 предстaтелю пред8 бGомъ непостhдному, ўсeрднw притекaемъ, въ нyждахъ и3 ск0рбехъ нaшихъ ўтэшeніz и3 п0мощи просsще. В дрeвнюю годи1ну и3скушeній, внегдA њбышeдше њбыд0ша странY нaшу нечести1віи врази2, гDь kви1 тS цRкви своeй столпA непоколеби1ма и3 лю1демъ рwсс‡йскимъ пaстырz д0бра, дyшу свою2 за џвцы положи1вша и3 лю6тыz в0лки далeче tгнaвша. Нhнэ ќбо при1зри и3 на ны2, недост0йнаz ч†да тво‰, ўмилeнною душeю и3 сокрушeннымъ сeрдцемъ тебЁ призывaющаz. Крёпость бо нaша въ нaсъ њскудЁ, и3 вр†жіz ловлє1ніz и3 сBти њбыд0ша нaсъ. Помози2 нaмъ, застyпниче нaшъ! Ўтверди2 нaсъ въ вёрэ с™ёй: научи3 нaсъ всегдA твори1ти зaпwвэди б9іz и3 вс‰ пред†ніz цRкHвнаz, t nтє1цъ нaмъ заповBданнаz. Пaстырємъ нaшимъ бyди ґрхіпaстырь, в0инwмъ в0ждь дух0вный, болsщимъ врaчъ, печ†льнымъ ўтёшитель, гони6мымъ застyпникъ, ю4нымъ настaвникъ, всBмъ же бlгосeрдый nтeцъ и3 за вс‰ тeплый мlтвенникъ; ћкw да мlтвами твои1ми њграждaеми, непрестaннw воспоeмъ и3 прослaвимъ всес™0е и4мz живоначaльныz трbцы, nц7A и3 сн7а и3 с™aгw д¦а, во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.

Священномученик Ермоген (Гермоген), патриарх Московский и всея Руси, родился около 1530 года в семье донских казаков. В миру носил имя Ермолай. Годы юношеского и зрелого возраста Ермогена совпали с выдающимися событиями отечественной истории: покорение Казани, Астрахани, Сибири; венчание Иоанна IV на всероссийское царство, издание Судебника, проведение первых Земских Соборов. Разделил будущий патриарх в полной мере и скорбь своего Отечества по поводу произвола Польши, которая, захватив часть исконно русских земель, преследовала там Православие, стремясь насадить церковную унию под началом Рима. Эти исторические события оказали глубокое влияние на Ермогена, подготовили его на служение Церкви и Отечеству.

Служение будущего патриарха Церкви Христовой началось в Казани простым приходским священником при гостинодворской церкви во имя святителя Николая. По отзывам современников, священник Ермолай уже тогда был «муж зело премудростью украшенный, в книжном учении изящный и в чистоте жития известный». В 1579 году он, будучи пресвитером, стал свидетелем чудесного явления Казанской иконы Божией Матери. Бог судил ему первому «взять от земли» бесценный образ, показать его собравшемуся народу и затем торжественно, с крестным ходом, перенести в соседний Никольский храм.

Вскоре священник Ермолай принял иноческий постриг с наречением имени Ермоген. По всей вероятности, пострижение происходило в Чудовом монастыре, который был назван им впоследствии обетным. Через несколько лет Ермоген был назначен архимандритом Спасо-Преображенского монастыря в Казани, а 23 мая 1589 года хиротонисан во епископа и стал первым митрополитом Казанским. На этой кафедре святитель Ермоген проводил широкую, плодотворную миссионерскую работу среди язычников и мусульман (татар), приводя их к православной вере.

Во время служения будущего патриарха в Казани совершились явление и обретение чудотворной Казанской иконы Божией Матери в 1579 году. Будучи еще священником, он с благословения тогдашнего Казанского архиерея Иеремии переносил новоявленную икону с места обретения в церковь во имя святителя Николая. Обладая незаурядным литературным дарованием, святитель сам составил службу Божией Матери в честь иконы Ее Казанской, а также «Сказание о явлении Казанской иконы Божией Матери и совершившихся от нее чудесных исцелениях». Его тропарь «Заступнице Усердная» проникнут истинным вдохновением и глубоким молитвенным чувством. В сказании же он со смирением пишет о себе: «Я же тогда... хотя и был каменносердечен, однако прослезился и припал к Богородичному образу, и к чудотворной иконе, и к Предвечному Младенцу, Спасу Христу... И по велению Архиепископа, с прочими святыми крестами пошел я с иконою в находящуюся вблизи церковь святого Николая, который зовется Тульским...».

В 1591 году святитель Ермоген собирал в кафедральный собор новокрещеных татар и в течение нескольких дней наставлял их в христианской вере.

19 января 1592 года святитель Ермоген направил патриарху Иову письмо, в котором сообщал, что в Казани не совершается особое поминовение православных воинов, жизнь положивших за веру и Отечество под Казанью, и просил установить определенный день памяти воинов. В ответ святителю Ермогену патриарх прислал указ от 25 февраля, который предписывал «по всем православным воинам, убитым под Казанью и в пределах казанских, совершать в Казани и по всей Казанской митрополии панихиду и субботний день после Покрова Пресвятой Богородицы и вписать их в большой синодик, читаемый в Неделю Православия».

В 1595 году при деятельном участии святителя совершилось обретение и открытие мощей Казанских чудотворцев: святителей Гурия, первого архиепископа Казанского, и Варсонофия, епископа Тверского. Царь Феодор Иоаннович приказал соорудить в Казанском Спасо-Преображенском монастыре новую каменную церковь на месте прежней, где были погребены святые. Когда были обретены гробы святых, святитель Ермоген пришел с собором духовенства, повелел вскрыть гробы и, увидев нетленные мощи и одежды святителей, сообщил Патриарху и царю. По благословению святейшего патриарха Иова († 1605) и по повелению царя мощи новоявленных чудотворцев были поставлены в новом храме. Святой Ермоген сам составил жития святителей Гурия и Варсонофия, епископов Казанских.

За выдающиеся архипастырские труды митрополита Ермогена избрали на первосвятительскую кафедру, а 13 июля 1606 года он был возведен собором святителей на патриарший престол в Московском Успенском соборе. Митрополит Исидор вручил святейшему патриарху Ермогену посох святителя Петра, Московского чудотворца († 3 января 1327), а царь принес в дар новому патриарху панагию, украшенную драгоценными камнями, белый клобук и посох. По древнему чину святейший патриарх Ермоген совершал шествие на осляти вокруг стен Кремля.

Деятельность патриарха Ермогена совпала с трудным для Русского государства периодом Смутного времени – нашествием самозванца Лжедмитрия и польского короля Сигизмунда III. В этом подвиге патриарх Ермоген не был одинок: ему подражали и помогали самоотверженные русские люди. С особенным вдохновением противостоял святейший патриарх изменникам и врагам Отечества, желавшим поработить русский народ, ввести в России униатство и католичество и искоренить Православие.

Когда в июне 1608 года самозванец подошел к Москве и расположился в Тушине, патриарх Ермоген направил мятежным изменникам два послания. В одном из них он писал: «...Вы забыли обеты православной веры нашей, в которой мы родились, крестились, воспитались и возросли, преступили крестное целование и клятву стоять до смерти за Дом Пресвятой Богородицы и за Московское государство и припали к ложно-мнимому вашему царику... Болит моя душа, болезнует сердце и все внутренности мои терзаются, все составы мои содрогаются; я плачу и с рыданием вопию: помилуйте, помилуйте, братие и чада, свои души и своих родителей, отшедших и живых... Посмотрите, как отечество наше расхищается и разоряется чужими, какому поруганию предаются святые иконы и церкви, как проливается кровь неповинных, вопиющая к Богу. Вспомните, на кого вы поднимаете оружие: не на Бога ли, сотворившего вас? не на своих ли братьев? Не свое ли Отечество разоряете?... Заклинаю вас именем Бога, отстаньте от своего начинания, пока есть время, чтобы не погибнуть вам до конца». В другой грамоте первосвятитель призывал: «...Бога ради, познайте себя и обратитесь, обрадуйте своих родителей, жен и чад, и всех нас; и станем молить за вас Бога»...

Тем временем в Москве начался голод. Первосвятитель повелел келарю Cepгиевой обители Авраамию Палицыну открыть для голодающих монастырские житницы с хлебом.

Патриарх Ермоген вдохновил иноков Троице-Сергиевой Лавры на caмоотверженную героическую оборону обители от польско-литовских интервентов. Их многотысячный отряд осадил Лавру в сентябре 1608 года. Жестокая осада длилась 16 месяцев, но безуспешно: в январе 1610 года интервенты с позором отступили. В это время патриарх Ермоген продолжал рассылать свои послания, в которых убеждал народ в том, что Лжедимитрий II – самозванец, призывал подняться на защиту веры и Отечества.

Вскоре праведный суд Божий свершился и над самозванцем, прозванным «тушинским вором». Его постигла печальная и бесславная участь; он был убит собственными приближенными 21 декабря 1610 года. Но Москва продолжала оставаться в опасности, так как в ней находились поляки и изменники-бояре, преданные Сигизмунду III – они желали видеть на русском престоле польского королевича Владислава, сына Сигизмунда.

Этому решительно воспротивился патриарх Ермоген, совершавший в храмах особые молебны об избрании на царский престол «от кровей российского рода». На требование бояр написать особую грамоту к народу с призывом положиться на волю Сигизмунда патриарх Ермоген ответил решительным отказом и угрозой анафематствования. Он открыто выступил против иноземных захватчиков, призывая русских людей встать на защиту Родины. По благословению патриарха Ермогена из Казани была перенесена Казанская икона Пресвятой Богородицы (скорее всего – список с подлинной), которая стала главной святыней ополчения. Грамоты, рассылавшиеся патриархом Ермогеном по городам и селам, возбуждали русский народ к освобождению Москвы от врагов и избранию законного русского царя.

Москвичи под водительством Козьмы Минина и князя Дмитрия Пожарского подняли восстание, в ответ на которое поляки подожгли город, а сами укрылись в Кремле. Совместно с русскими изменниками они насильно свели святого патриарха Ермогена с патриаршего престола и заключили в Чудовом монастыре под стражу. В Светлый понедельник 1611 года русское ополчение подошло к Москве и начало осаду Кремля, продолжавшуюся несколько месяцев. Осажденные в Кремле поляки не раз посылали к патриарху послов с требованием, чтобы он приказал русским ополченцам отойти от города, угрожая при этом ему смертной казнью. Святитель твердо отвечал: «Что вы мне угрожаете? Боюсь одного Бога. Если все вы, литовские люди, пойдете из Московского государства, я благословлю русское ополчение идти от Москвы, если же останетесь здесь, я благословлю всех стоять против вас и помереть за православную веру». Уже из заточения священномученик Ермоген обратился с последним посланием к русскому народу, благословляя освободительную войну против завоевателей. Но русские воеводы не проявили тогда единодушия и согласованности, поэтому не смогли взять Кремль и освободить своего первосвятителя. Более девяти месяцев томился он в тяжком заточении и 27 февраля 1612 года скончался мученической смертью от голода и жажды.

Известие о его смерти еще более сплотило ополченцев. Близилась решительная битва. Последние три дня перед ней почти отчаявшееся русское воинство провело в посте и молитве. И 6 ноября 1612 года ожесточенное сопротивление польско-литовских отрядов было окончательно сломлено.

Освобождение России, за которое с таким несокрушимым мужеством стоял святитель Ермоген, успешно завершилось по его предстательству. Тело священномученика Ермогена было погребено в Чудовом монастыре. Святость патриаршего подвига, как и его личности в целом, была озарена свыше позднее – при вскрытии в 1652 году его раки: через 40 лет после смерти патриарх Ермоген лежал как живой, и вскоре его тело было перенесено в Успенский собор Московского Кремля.  

В течение трех столетий из поколения в поколение передавалась память о патриархе Ермогене как святителе-мученике и росла народная вера в него как заступника и молитвенника за землю Русскую у Престола Вседержителя. В тяжкие годы отечественных бедствий молитвенная мысль народа обращалась к памяти патриарха-героя. Шли русские люди к его гробнице и со своими личными скорбями, недугами и болезнями, благоговейно призывая на помощь святителя Ермогена, веруя в него как теплого молитвенника и предстателя пред Господом. И Всемилостивый Господь вознаградил эту веру.

Ко дню торжественного прославления, совпавшему с 300-летием со времени кончины священномученика Ермогена, в Москву стали стекаться верующие из всех концов России. Паломники спешили поклониться мощам святого патриарха, находящимся в Успенском соборе Кремля, где почти беспрерывно служились панихиды. Накануне прославления совершался крестный ход, во главе которого несли икону святителя Ермогена, а вслед за ней покров с гробницы, на котором святитель изображен в рост в мантии и с посохом. Рядом с иконой патриарха несли икону его сподвижника в духовной и патриотической деятельности по освобождению Русской земли от польско-литовских захватчиков преподобного Дионисия Радонежского. На колокольне Иоанна Великого светилась огромная надпись: «Радуйся, священномучениче Ермогене, Российския земли великий заступниче». Сотни тысяч свечей горели в руках верующих, прославлявших угодника Божия. По окончании крестного хода у раки с мощами патриарха началось чтение Пасхального канона с присоединением канона святителю Ермогену.

Всенощное бдение совершалось под открытым небом на всех площадях Кремля. В эту ночь произошло несколько исцелений по благодатным молитвам святителя Ермогена. Так, например, один больной пришел в Успенский собор на костылях, но ощутил исцеление после того, как приложился к раке с мощами святителя. Исцелился другой больной, тяжко страдавший расслаблением. Его принесли на полотенце к раке священномученика Ермогена, где он получил полное исцеление. Эти и другие подобные исцеления, очевидцами которых были многочисленные верующие, стали знаменательным подтверждением святости нового русского чудотворца.

В воскресенье, 25 мая 1913 года, в 10 часов утра совершалась Божественная литургия в Успенском соборе. На празднование торжества прославления нового святого прибыл блаженнейший Григорий, патриарх Антиохийский, возглавивший служение. По окончании литургии во всех храмах Москвы были отслужены молебны святителю Ермогену и совершен крестный ход в Московском Кремле, в котором приняли участие более 20 архиереев, сопровождавших торжественное шествие пением: «Святителю отче Ермогене, моли Бога о нас». Богослужение закончилось молитвой священномученику Ермогену. С этого дня началось литургическое почитание святителя Ермогена. Так исполнилось желание верующих русских людей, по молитвам которых Русская Православная Церковь получила благодатного Небесного покровителя нашего Отечества.

Святейшим Синодом Русской Церкви установлены дни празднования священномученику Ермогену, патриарху Московскому и всея Руси: 2 марта – преставление (сведения о жизни и подвиге помещены в этот день) и 25 мая – прославление в лике святителей.

Велико общенациональное значение святителя Ермогена, неутомимого борца за чистоту православия и единство Русской земли. Его церковная и государственно-патриотическая деятельность в течение нескольких столетий служит ярким образцом пламенной веры и любви для русского человека. Церковная деятельность первосвятителя характеризуется внимательным и строгим отношением к богослужению. При нем были изданы: Евангелие, Минеи месячные за сентябрь (1607), октябрь (1609), ноябрь (1610) и первые двадцать дней декабря, а также напечатан «Большой Верховный Устав» в 1610 году. При этом святитель Ермоген не ограничивался благословением к изданию, но тщательно наблюдал за исправностью текстов. По благословению святителя Ермогена с греческого на русский язык была переведена служба святому апостолу Андрею Первозванному и восстановлено празднование его памяти в Успенском соборе. Под наблюдением первосвятителя были сделаны новые станки для печатания богослужебных книг и построено новое здание типографии, пострадавшее во время пожара 1611 года, когда Москва была подожжена поляками. Заботясь о соблюдении богослужебного чина, святитель Ермоген составил «Послание наказательно ко всем людям, паче же священником и диаконом о исправлении церковнаго пения». «Послание» обличает священнослужителей в неуставном совершении церковных служб – многогласии, а мирян – в неблагоговейном отношении к богослужению.

Широко известна литературная деятельность первосвятителя Русской Церкви. Его перу принадлежат: повесть о Казанской иконе Божией Матери и служба этой иконе (1594); послание патриарху Иову, содержащее сведения о казанских мучениках (1591); сборник, в котором рассматриваются вопросы богослужения (1598); патриотические грамоты и воззвания, обращенные к русскому народу (1606-1613) и другие произведения.

Отзывы современников свидетельствуют о патриархе Ермогене как человеке выдающегося ума и начитанности: «Государь велика разума и смысла и мудра ума», «чуден зело и многаго разсуждения», «зело премудростию украшен и в книжном учении изящен», «о Божественных словесех присно упражняется и вся книги Ветхаго закона и Новыя благодати, и уставы церковныя и правила законныя до конца извыче». Святитель Ермоген много занимался в монастырских библиотеках, прежде всего, в богатейшей библиотеке Московского Чудова монастыря, где выписывал из древних рукописей ценнейшие исторические сведения, положенные в основу летописных записей. В XVII веке летописцем «Воскресенской летописи» называли святейшего патриарха Ермогена. В сочинениях предстоятеля Русской Церкви и его архипастырских грамотах постоянно встречаются ссылки на Священное Писание и примеры, взятые из истории, что свидетельствует о глубоком знании Слова Божия и начитанности в церковной письменности того времени.

С этой начитанностью патриарх Ермоген соединял и выдающиеся способности проповедника и учителя. Отзывы современников характеризуют нравственный облик первосвятителя как «мужа благочестиваго», «известнаго чистаго жития», «истиннаго пастыря стада Христова», «неложнаго стоятеля по вере христианской».

Эти качества святителя Ермогена с особенной силой проявились в Смутное время, когда Русскую землю постигло несчастие внутреннего нестроения, усугубленное польско-литовским нашествием. В этот мрачный период первосвятитель Русской Церкви самоотверженно оберегал Русское государство, словом и делом защищая православную веру от латинства и единство нашего Отечества от врагов внутренних и внешних. Свой подвиг спасения Родины святитель Ермоген увенчал мученической кончиной, перешедшей в благодатное молитвенное Небесное заступничество за наше отечество у Престола Святой Троицы.