Акафист священномученику Никите (Делекторскому)

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 19 ноября (06 ноября ст. ст.)

Не утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранный от архиерейского служения на подвиг мученичества за Христа, молитвою и благочестием прославился еси, исповедничеством и юродством преукрасился еси, священномучениче Никито, архипастырю Орехово-Зуевский, но яко имеяй дерзновение ко Владыце всех Богу, от всяких нас бед свободи, да зовем ти: Радуйся, священномучениче Никито, молитвенниче о душах наших.

Икос 1

Ангелов Творец и всея твари Содетель в годину лютых гонений, обышедших Церковь нашу, яви тя, священномучениче отче наш Никито, веры православныя непорочного блюстителя, заповедей Христовых усердного исполнителя, пастыря доброго и богомудрого, многими добродетельми и подвигами украшенного и венцем мученическим увенчанным. Сего ради, величающе тя, святителю Никито, зовем ти сице: Радуйся, Христа ради пострадавый на земли. Радуйся, с Ним пребывающий на небеси. Радуйся, Православныя Церкви украшение. Радуйся, монашествующих похвало и утверждение. Радуйся, мирян в благочестивом житии укрепление. Радуйся, предстателю крепкий на тя уповающих. Радуйся, заступниче скорый тя призывающих. Радуйся, чтущих тя пред Богом поминающий. Радуйся, о прославляющих тя Господа умоляющий. Радуйся, скорби наша в радость претворяющий. Радуйся, священномучениче Никито, молитвенниче о душах наших.

Кондак 2

Видя Христос сердца твоего благое изволение и рачение, яко от юности твоея немолчно прославлял еси имя Его чтением псалмов и песней духовных во святем храме Господнем во граде Покрове, в скинии Небесней вчини тя, отче наш Никито, в лике мученик совершенных, идеже ты купно с ними возносиши Ему ангельское пение: Аллилуиа.

Икос 2

Разумом свыше просвещаем, угодниче Христов, житие добродетельное возлюбил еси; богобоязненному родителю твоему внимая, во страсе Божии и благочестии возрастал еси; к молитве и чтению книг священных навыкл еси, и во трудах твоих образ будущаго добродетельнаго жития явил еси. Мы же, дивящеся таковому от юности твоея усердию, вопием ти сице: Радуйся, добраго корене отрасле благородная. Радуйся, лозо винограда Христова многоплодная. Радуйся, чадо молитвы родителей благочестивых. Радуйся, надеждо и утешение сердец их боголюбивых. Радуйся, Божественное Писание возлюбивый. Радуйся, наставлениям родителя твоего внимавый. Радуйся, молитве наученный и в ней преуспевый. Радуйся, книжную премудрость с детских лет уразумевый. Радуйся, от юности служити Христу возжелавый. Радуйся, нелицемерную по Бозе ревность показавый.Радуйся, священномучениче Никито, молитвенниче о душах наших.

Кондак 3

Силою Вышняго осеняем, в вере, надежде, любви и разуме возрастал еси, угодниче Христов, ко учениям человеческим, святоотеческих и пророческих писаний разумение приложил еси; после же и саном священным почтен был еси во славном граде Переславле; служение пастырское со тщанием и мудростию в Свято-Никольской обители проходил еси и многия чада духовныя возрастил еси, с ними Богу воспевая: Аллилуиа.

Икос 3

Имея желание твердое постигати высшую премудрость Божию, усердно подвизался еси во святей обители преподобного аввы Сергия, в ней же по прошествии времени, пребыв учеником, во учителя обратился еси, просвещая младые умы светом истинной веры Христовой. Сего ради зовем ти сице: Радуйся, ревность ученическую подобно древним апостолам явивый. Радуйся, благословение Господне на труды ученическия получивый. Радуйся, красото и похвало града славнаго Переславля. Радуйся, дерзновение к дальнейшему просвещению имевый. Радуйся, с Божиею помощию трудности учения подъявый. Радуйся, достойно за труды богословския похвалою увенчанный. Радуйся, подвиг учительства на себя приемый. Радуйся, терпением, кротостию и разумением учеником своим тайны Премудрости Божия открывавый. Радуйся, пастырю истинный, душу за овцы своя положити готовый. Радуйся, грядущему святительству всего себе достойне приуготовивый.Радуйся, священномучениче Никито, молитвенниче о душах наших.

Кондак 4

Бурею страстей греховных обуреваемые, народы российские от веры отеческия отхождаху и заповеди Христовы разоряху. Ты же, святе Никито, наставлял еси паству твою суемудрых и злых обычаев века сего удалятися и выну на Спасителя нашего уповати; Его же благодатию укрепляем, доброчестно святительства и мученичества путь прошедши, востекл еси во обители Отца Небеснаго, вопиюще:Аллилуиа.

Икос 4

Слыша и видя премногую добродетель твою, отче наш Никито, собор архипастырей российстих благослови тя и торжественно во епископа святыя Церкви Православныя посвяти. Ты же, яко послушник трудолюбивый, святительское служение смиренномудренно совершал еси. И ныне, во обителех небесных пребывая, наставник неусыпный буди и нам, взывающим ти сице: Радуйся, духовных совершенств высото. Радуйся, смирения христианского глубино. Радуйся, епископство, яко великий дар Божий, восприявый. Радуйся, обильно в хиротонии благословение небесное стяжавый. Радуйся, апостолов и святителей достойный приемниче. Радуйся, страже Церкви Святыя неустрашимый. Радуйся, делателю винограда Христова неутомимый. Радуйся, овцы заблудшия ко Спасителю призывавый. Радуйся, людем, во тьме сидящим, истину Господню возвестивый. Радуйся, сим от гибели вечныя их сохранивый.Радуйся, священномучениче Никито, молитвенниче о душах наших.

Кондак 5

Боготечною звездою пришел еси в мир, священномучениче отче наш Никито, блистающи многотрудными подвигами твоими, добродетелию и кончиною мученическою. Тем же, сияеши на Небесех славою вечною в лице праведных и с ними выну воспеваеши Христу Богу нашему: Аллилуиа.

Икос 5

Видим тя, святителю Никито, очами веры, у Престола Божия предстоящаго и за нас грешных молящегося; твоим бо заступлением в скорбех утешение, в недузех исцеление, в бедах скорое вспоможение обретая, величаем возвеличившего тя Царя Славы Христа. Тебе же, теплому предстателю нашему, от любве сердечныя вопием: Радуйся, яко и по преставлении твоем с нами пребываеши. Радуйся, яко, в селениях небесных почивая, нас не оставляеши. Радуйся, яко милосердие Божие о гресех наших умоляеши. Радуйся, теплотою Божественныя любве души наша согревающий. Радуйся, в скорбех и болезнех терпению Христову нас научающий. Радуйся, смирением души верныя обогащающий. Радуйся, недуги телесныя и язвы духовныя исцеляющий. Радуйся, недужных в изнеможении укрепление. Радуйся, младых в благочестии и целомудрии утверждение. Радуйся, младенцев воспитание и благодатное охранение. Радуйся, священномучениче Никито, молитвенниче о душах наших.

Кондак 6

Проповедник немолчный и Евангельских истин вещатель явился еси во святительском служении твоем, всеславне отче Никито, наставляя ближних твоих в добродетелех христианских: смирении, кротости, воздержании и чистоте. Мы же, угодниче Божий, ныне молим тя: представительством твоим небесным испроси и нам сии боголюбезныя добродетели, да не поработимся страстем греховным, но благочестно воспоем Спасителю нашему: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси звездою на небосклоне церковнем, егда архиерейское служение твое со страхом Божиим и мудростию совершал еси, в проповедях твоих раскол обновленческий обличая, к покаянию во гресех и исправлению жития своего паству твою призывая; сего же ради, от богоотступников нечестивых заточение темничное, изгнание и иныя злострадания притерпел еси. Мы же, вся сия ныне поминая, таковыя похвалы приносим ти: Радуйся, душепагубных расколов ревностный искоренителю. Радуйся, заблудших неустанный вразумителю. Радуйся, сердец смятенных умирителю. Радуйся, от озлобления на нас враждующих хранителю. Радуйся, святаго патриарха Тихона смиренный сослужителю. Радуйся, истинного Православия незыблемое основание. Радуйся, крепкое падающих возведение. Радуйся, стоящих право утверждение. Радуйся, яко многия скорби и труды подъял еси. Радуйся, яко вся ради Возлюбившаго тя протерпел еси. Радуйся, священномучениче Никито, молитвенниче о душах наших.

Кондак 7

Хотяй человеколюбец Господь утвердити Православие в земли Московстей, по промышлению Своему направи тя во град Орехово-Зуево, где ты, первым архипастырем на престоле епископстем возсел еси; сугубым добродетельным житием, молитвами и благочестием, а послежде и иными подвигами многими просиял еси во граде сем, яко звезда многосветлая, наставляя всех верных воспевати Господу нашему: Аллилуиа.

Икос 7

Новою и велиею радостию сердца благочестивых людий града Орехово-Зуево исполнишася, егда оные узреша тя, святителю, перваго архиепастыря граду сему. Ты же, добре внимая пастве своей, в ней же Дух Святый постави тя епископом, пасл еси усердно Церковь Божию, кротостию, смиренномудрием и пастырскими добродетельми украшенный. Сего ради, ублажающе тя, отче наш Никито, зовем ти сице: Радуйся, труды многими велию благодать стяжавший. Радуйся, во тьме мира сего благодатию Божиею сияющий. Радуйся, светом Евангельских заповедей нас просвещающий. Радуйся, Бога любити и волю Его творити нас наставляющий. Радуйся, молитвами твоими души наша укрепляющий. Радуйся, на милость Божию уповати нас подвизающий. Радуйся, путь из тьмы греховныя к невечернему свету нам освещающий. Радуйся, плоды Духа Святаго стяжати нам помагающий. Радуйся, от греховных навыков сердца наша свобождающий. Радуйся, милость Богородицы к нам преклоняющий. Радуйся, иконы Ея благоговейно почитати нас научающий. Радуйся, священномучениче Никито, молитвенниче о душах наших.

Кондак 8

Странно бысть людем маловерным видети, яко словеса апостола Павла «Ибо когда мир своею мудростию не познал есть Бога, то благоугодно было Богу юродством проповеди спасти верующих» в сердце своем восприял еси, святе Никито, и тяжкий подвиг юродства, Христа ради, подъял еси, Подвигоположнику же Богу во благодарении воспевая: Аллилуиа.

Икос 8

Весь был еси Божий, святителю Никито, егда древним блаженным отцам уподобился еси во юродстве твоем, и Андрею Цареградскому подражая, странником бездомным протекл еси путь жития твоего во граде Орехово-Зуево. Сего ради, смиренно просим тя, отче наш Никито, приими наша воздыхания сия: Радуйся, по глаголу апостольскому в ризу юродства облекийся. Радуйся, мнимым безумием сияние благодати сокрывый. Радуйся, чуждый миру, сущих в нем не чуждаяйся. Радуйся, от почестей земных всецело отвративыйся. Радуйся, за ненавидящих тя с любовию моливыйся. Радуйся, обидящих тя, яко благодетелей, почитавый. Радуйся, чашу поругания, яко врачевство чистительное, испивый. Радуйся, от сетей вражиих верныя избавляяй. Радуйся, окаменелыя сердца наша оживляяй. Радуйся, в вере и благочестии нас утверждаяй. Радуйся, священномучениче Никито, молитвенниче о душах наших.

Кондак 9

Всего себе подвигнув Богови, яко раб благий и верный, послужил еси Ему, священномучениче Никито, паче иных для спасения своего потрудивыйся, темже и внити сподобился еси в радость Господа своего, Емуже предстоиши ныне, со ангелы поя: Аллилуиа.

Икос 9

Ветия многовещанныя не возмогут по достоянию воспети славу, от Господа уготованную святым Его, еяже наследником сподобился еси быти, священномучениче отче наш Никито! Сея славы сопричастницами и нас быти сподоби, святыми твоими молитвами, да воспоем ти радостно: Радуйся, со всеми святыми Престолу Божию предстоящий. Радуйся, с воинством мученическим Творцу хвалу возносящий. Радуйся, с лики ангельскими хвалу Богу воспевающий. Радуйся, бремя житейское носити нам помогающий. Радуйся, друг друга тяготы носити нас научающий. Радуйся, кротких и благих нравов благоискусный насадителю. Радуйся, нечестивых и душетленных обычаев неуклонный искоренителю. Радуйся, сердец мятущихся блаженный успокоителю. Радуйся, почитающих тя верный хранителю. Радуйся, всех людей скорбящих благостный утешителю. Радуйся, священномучениче Никито, молитвенниче о душах наших.

Кондак 10

Спастися хотяй от различных напастей и бед мира сего, тя, всеблагий отче Никито, теплаго предстателя и молитвенника к Богу призываем: не тщетну сотвори надежду нашу на заступление твое, не остави нас милосердием твоим; буди нам защитник необоримый от враг видимых и невидимых; избави нас ходатайством твоим от лютых бед и искушений, и сподоби с тобою вечно воспевати Господу: Аллилуиа.

Икос 10

Царя Небеснаго возлюбив от всея души твоея и всею мыслию твоею, принесл еси Ему, священномучениче Никито, посреди многоразличных приношений веры и усердных подвигов себе самого в жертву живу, святу и богоугодну. Сего ради, мы, ублажающе тя, с любовию зовем ти сице: Радуйся, богоугодно на земли поживый. Радуйся, молитися за недруги учивый. Радуйся, и сам мучители твоя простивый. Радуйся, воине Христов непобедимый. Радуйся, в терпении, твердейший адаманте, невредимый. Радуйся, любовию Божественною страх смертный победивый. Радуйся, ризы твоя в крови Агнчей убеливый. Радуйся, российских мучеников удобрение. Радуйся, архиереев православных похваление. Радуйся, лукавым силам устрашение. Радуйся, священномучениче Никито, молитвенниче о душах наших.

Кондак 11

Пение всеумиленное приносим ти, преблаженне отче наш Никито, и со дерзновением молим тя: вознеси ко Господу о спасении душ наших твои святые молитвы. Да сподобимся вечно в радости блаженной Христу воспевати: Аллилуиа.

Икос 11

Светоподательный светильник явился еси нам, священномучениче отче наш Никито, разгоняяй нощь нечестия и освещаяй путь во тьме грехов и заблуждений ходящих. Ныне же, умоляти не переставай Христа Спаса и Владыку нашего, да не даст нам уклонитися от стези, ко спасению ведущей, и сподобит чистым сердцем приносити ти похвалы сия: Радуйся, страстотерпче долготерпеливый и незлобивый. Радуйся, венец нетленный от Господа приявый. Радуйся, благодать молитвы о нас стяжавый. Радуйся, древних мучеников достойный сонаследниче. Радуйся, к сонму новомучеников сопричтенный. Радуйся, сердца наша огнем Божественныя ревности воспламеняющий. Радуйся, от теплохладия и маловерия нас исцеляющий. Радуйся, в вере и верности Богу нас утверждающий. Радуйся, о нашем спасении Святую Троицу умоляющий. Радуйся, милость и утешение всем верным являющий. Радуйся, священномучениче Никито, молитвенниче о душах наших.

Кондак 12

Благодать и велие дерзновение твое пред Богом ведуще, тебе, святителю отче наш Никито, просим: молися о нас ко Господу, да избавит нас от всяких бед и утвердит во всяком благочестии и чистоте, да тихое и безмолвное житие поживем, и воспоем тобою нам благодеющему Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Воспевая премудрость и милосердие Господа нашего Иисуса Христа, даровавшего нам тебя, отче наш Никито, заступника великого, ходатая изрядного, молитвенника теплого, во всяком благом деле скорого помощника, восхваляем тя, преславный Христов священномучениче, к тебе по Бозе прибегаем и взываем ти сице: Радуйся, бедным отраду и вспоможение дарующий. Радуйся, богатых к милосердию и благотворению подвизающий. Радуйся, от пристрастия к земным богатствам нас отвращающий. Радуйся, богатства нетленныя искати нас побуждающий. Радуйся, от сетей вражиих верныя избавляющий. Радуйся, светом надежды нас озаряющий. Радуйся, труды наша на пути спасения облегчающий. Радуйся, века сего суемудрия отвергати нас научающий. Радуйся, ходити в заповедях Божиих наставляющий. Радуйся, за вся благодарити Господа подвизающий. Радуйся, священномучениче Никито, молитвенниче о душах наших.

Кондак 13

О, священномучениче отче Никито, заступниче наш теплый, и молитвенниче непрестанный. Прими от нас милостиво малое сие моление и сохрани нас от врагов видимых и невидимых, от всякия скорби, напрасныя смерти и будущия муки; да сподобимся с тобою и со всеми новомучениками и исповедниками Российскими воспевати Господу и Спасителю нашему: Аллилуиа. Аллилуиа. Аллилуиа.

Сей кондак читается трижды. Затем икос 1 и кондак 1.

Молитва первая священномученику Никите (Делекторскому)

О, преславный священномучениче, святителю отче наш Никито, первоепископе Орехово-Зуевский! Услыши нас, грешных, молящихся тебе и к твоему предстательству усердно притекающих и просящих молитвеннаго твоего заступления. Помози нам, угодниче Божий; веру христианскую до конца жития нашего содержати, заповеди Божии неленностно исполняти, обидящих прощати, чистоту и целомудрие хранити и всех ближних преискренне любити. О, святый страстотерпче, во дни земнаго жития ты сам, искушен быв, можеши и нам искушаемым помощи, яко немощнии есмы и о спасении вечном не радим. Просим убо тя, священномучениче отче наш Никито, воззови ко Творцу всяческих, да дарует всем нам силу побеждати искушения наша, ревность ко исправлению греховнаго жития нашего, любовь к Богу и ближним нелицемерную; малодушным – успокоение, заблудшим – исправление, согрешившим – дух сокрушения, бедствующим – благовременную помощь. Не посрами нас, к тебе с верою притекающих, споспешествуй, яко отец чадолюбивый чадам, и нам понести иго Христово во благодушии и терпении, и всех управи в мире и покаянии скончати живот свой непостыдно и преселитися со упованием во обители небесныя, идеже и ты ныне водворяешися со ангелы и святыми, зря и прославляя Бога, в Троице славимаго, Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.

Молитва вторая священномученику Никите (Делекторскому)

О, преславный и дивный страстотерпче, архиерее Христов, священномучениче отче наш Никито. К тебе, яко истинному ходатаю и молитвеннику у Престола Божия, мы недостойнии прибегаем и смиренно молимся. Ты, яко пастырь добрый, душу свою положивый за овцы своя, преисполнен быв любве и веры Христовой, укрепи и нас на стези спасения, да не погибнем люте. Ты бо приял еси от Господа благодать и силу за тяжкия и многия страдания твоя, чтущим память твою, помогати и от бед избавляти, избави и нас, молитвенниче всеславне, всяких раздоров и нестроений, призывающих тя с верою и любовию, и избави от всякаго злаго обстояния. Мир умири, безумныя вразуми и в вере Христовой укрепи, согревая огнем молитвы твоея охладевшия сердца наша, да сподобит Господь нас, грешных, Небеснаго Царствия Своего, и со всеми святыми прославляти всечестное и великолепое имя Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Свя­щен­но­му­че­ник Ни­ки­та (в ми­ру Фе­дор Пет­ро­вич Де­лек­тор­ский) ро­дил­ся 22 де­каб­ря 1876 го­да в го­ро­де По­кров Вла­ди­мир­ской гу­бер­нии в се­мье свя­щен­ни­ка. В 1897 го­ду Фе­дор Пет­ро­вич окон­чил Вла­ди­мир­скую Ду­хов­ную се­ми­на­рию и был на­прав­лен пре­по­да­ва­те­лем За­ко­на Бо­жия в Юж­ское учи­ли­ще в Вяз­ни­ков­ском уез­де.
В 1898 го­ду Фе­дор Пет­ро­вич же­нил­ся на Ан­то­нине Ни­ко­ла­евне Фло­рин­ской, до­че­ри со­бор­но­го про­то­и­е­рея го­ро­да Алек­сан­дро­ва. 3 ав­гу­ста 1898 го­да Фе­дор Пет­ро­вич был ру­ко­по­ло­жен в сан свя­щен­ни­ка ко хра­му Ни­ко­ла­ев­ско­го жен­ско­го мо­на­сты­ря го­ро­да Пе­ре­слав­ля.
С 1901 по 1907 год отец Фе­о­дор со­сто­ял пред­се­да­те­лем Ре­ви­зи­он­но­го ко­ми­те­та при Пе­ре­слав­ском Ду­хов­ном учи­ли­ще. С 1903 по 1907 год он нес по­слу­ша­ние за­ко­но­учи­те­ля цер­ков­ной шко­лы Ни­ко­ла­ев­ско­го жен­ско­го мо­на­сты­ря и со­сто­ял за­ве­ду­ю­щим и за­ко­но­учи­те­лем Успен­ской цер­ков­но­при­ход­ской шко­лы го­ро­да Пе­ре­слав­ля. В 1907 го­ду от него ушла же­на, и, по-ви­ди­мо­му, об­сто­я­тель­ства сло­жи­лись та­ким об­ра­зом, что се­мью невоз­мож­но бы­ло вос­ста­но­вить; но де­тей у них не бы­ло, не бы­ло и необ­хо­ди­мо­сти за­бо­тить­ся ему о се­мье. 22 ав­гу­ста 1909 го­да отец Фе­о­дор был уво­лен по про­ше­нию за штат и 31 ав­гу­ста то­го же го­да стал воль­но­слу­ша­те­лем Мос­ков­ской Ду­хов­ной ака­де­мии. 16 ок­тяб­ря 1910 го­да он был утвер­жден в зва­нии сту­ден­та.
В 1915 го­ду отец Фе­о­дор окон­чил Мос­ков­скую Ду­хов­ную ака­де­мию со сте­пе­нью кан­ди­да­та бо­го­сло­вия. Его кан­ди­дат­ская ра­бо­та «Вет­хо­за­вет­ные про­ро­ки как пас­ты­ри» за­слу­жи­ла вы­со­кую оцен­ку ре­цен­зен­тов.
С 1 ок­тяб­ря 1915 го­да по 27 де­каб­ря 1916 го­да отец Фе­о­дор был по­мощ­ни­ком сек­ре­та­ря Со­ве­та и прав­ле­ния Мос­ков­ской Ду­хов­ной ака­де­мии. 17 июля 1916 го­да он был на­граж­ден ка­ми­лав­кой за осо­бые тру­ды по об­сто­я­тель­ствам во­ен­но­го вре­ме­ни. 27 де­каб­ря 1916 го­да свя­щен­ник Фе­о­дор Де­лек­тор­ский по при­гла­ше­нию епи­ско­па Перм­ско­го и Кун­гур­ско­го Ан­д­ро­ни­ка (Ни­коль­ско­го) был на­зна­чен на­сто­я­те­лем Пет­ро­пав­лов­ско­го ка­фед­раль­но­го со­бо­ра в го­ро­де Пер­ми и пре­по­да­ва­те­лем тео­рии сло­вес­но­сти и ис­то­рии ино­стран­ной ли­те­ра­ту­ры в Перм­ском епар­хи­аль­ном жен­ском учи­ли­ще. В 1919 го­ду отец Фе­о­дор был воз­ве­ден в сан про­то­и­е­рея и в том же го­ду Выс­шим Вре­мен­ным Си­бир­ским Цер­ков­ным Управ­ле­ни­ем, ко­то­рое воз­глав­лял ар­хи­епи­скоп Силь­вестр (Оль­шев­ский), на­граж­ден зо­ло­тым на­перс­ным кре­стом. При от­ступ­ле­нии Бе­лой ар­мии он остал­ся в Пер­ми.
В это вре­мя про­то­и­е­рей Фе­о­дор ре­шил все­це­ло по­свя­тить се­бя слу­же­нию Церк­ви и при­нять мо­на­ше­ский по­стриг, о чем и со­об­щил епи­ско­пу Перм­ско­му Силь­ве­ст­ру (Бра­та­нов­ско­му), ко­то­рый при­нял со­от­вет­ству­ю­щее ре­ше­ние: «Вви­ду без­вест­но­го от­сут­ствия в те­че­ние 15-ти лет Ан­то­ни­ны Де­лек­тор­ской и рас­тор­же­ния бра­ка про­то­и­е­рея Фе­о­до­ра Де­лек­тор­ско­го с нею в граж­дан­ском су­де, цер­ков­ное бла­го­сло­ве­ние с нее как та­ин­ство сни­ма­ет­ся для предо­став­ле­ния воз­мож­но­сти про­то­и­е­рею Фе­о­до­ру Де­лек­тор­ско­му все­це­ло по­свя­тить се­бя слу­же­нию свя­той Церк­ви в без­брач­ном со­сто­я­нии».
В 1922 го­ду про­то­и­е­рей Фе­о­дор вер­нул­ся из Пер­ми на ро­ди­ну во Вла­ди­мир­скую епар­хию и был на­зна­чен на­сто­я­те­лем Хри­сто­рож­де­ствен­ско­го со­бо­ра в го­ро­де Алек­сан­дро­ве и бла­го­чин­ным всех го­род­ских церк­вей.
7 мая 1924 го­да Свя­тей­ший Пат­ри­арх Ти­хон и Свя­щен­ный Си­нод по­ста­но­ви­ли от­крыть в Са­мар­ской епар­хии ви­кар­ную ка­фед­ру в го­ро­де Бу­гуль­ме. 9 мая в хра­ме Ва­ла­ам­ско­го по­дво­рья в Москве мит­ро­по­лит Ни­же­го­род­ский Сер­гий (Стра­го­род­ский) по­стриг про­то­и­е­рея Фе­о­до­ра в мо­на­ше­ство с име­нем Ни­ки­та и воз­вел в сан ар­хи­манд­ри­та. 12 мая ар­хи­манд­рит Ни­ки­та был хи­ро­то­ни­сан во епи­ско­па Бу­гуль­мин­ско­го, ви­ка­рия Са­мар­ской епар­хии.
По при­бы­тии епи­ско­па Ни­ки­ты в Бу­гуль­му ОГПУ аре­сто­ва­ло его, об­ви­нив в свя­зи с бе­ло­че­ха­ми во вре­мя Граж­дан­ской вой­ны. Но это лож­ное об­ви­не­ние сле­до­ва­те­ли не су­ме­ли до­ка­зать, и по­сле ме­ся­ца, про­ве­ден­но­го в тюрь­ме, епи­скоп был осво­бож­ден. В 1925 го­ду вла­сти сно­ва аре­сто­ва­ли епи­ско­па и об­ви­ни­ли его в том, что он со­вер­шал бо­го­слу­же­ние без раз­ре­ше­ния мест­ных вла­стей как пра­во­слав­ный епи­скоп, под­чи­ня­ю­щий­ся Пат­ри­ар­ху Ти­хо­ну, меж­ду тем как за­кон­ной ре­ли­ги­оз­ной ор­га­ни­за­ци­ей они при­зна­ва­ли лишь об­нов­лен­цев. Кро­ме то­го, прео­свя­щен­ный Ни­ки­та был об­ви­нен в том, что за бо­го­слу­же­ни­ем по­ми­нал Свя­тей­ше­го Пат­ри­ар­ха Ти­хо­на. По­сле по­лу­то­ра ме­ся­цев пре­бы­ва­ния в тюрь­ме в го­ро­де Ме­ле­кес­се вла­ды­ка был осво­бож­ден.
В 1926 го­ду прео­свя­щен­ный Ни­ки­та был на­зна­чен епи­ско­пом Оре­хо­во-Зу­ев­ским, ви­ка­ри­ем Мос­ков­ской епар­хии, и с тех пор по­се­лил­ся в этом го­ро­де, где у него по­яви­лось мно­го ду­хов­ных де­тей. В 1927 го­ду он был уво­лен по его про­ше­нию за штат. Жить, од­на­ко, он остал­ся в Оре­хо­во-Зу­е­ве. Он нес по­двиг стар­че­ства, край­не­го нес­тя­жа­ния и юрод­ства. Ино­гда он вы­ез­жал в Моск­ву и то­гда оста­нав­ли­вал­ся у неких бла­го­че­сти­вых лю­дей, при­ни­мав­ших стран­ни­ков. Здесь в 1930 го­ду он был аре­сто­ван и при­го­во­рен к трем го­дам за­клю­че­ния в ис­пра­ви­тель­но-тру­до­вой ла­герь и от­прав­лен на стро­и­тель­ство Дне­прог­э­са, где ему при­шлось ра­бо­тать ко­ню­хом и ноч­ным сто­ро­жем.
В 1934 го­ду вла­ды­ка вер­нул­ся в Оре­хо­во-Зу­е­во и по­се­лил­ся в ком­на­те об­ще­жи­тия, на­се­лен­но­го в ос­нов­ном ми­ли­ци­о­не­ра­ми ка­ва­ле­рий­ско­го взво­да. Ми­ли­ци­о­не­ры зна­ли, что это ушед­ший за штат епи­скоп Оре­хо­во-Зу­ев­ский, но от­но­си­лись к нему доб­ро­же­ла­тель­но, ви­дя его со­вер­шен­ную нес­тя­жа­тель­ность и доб­ро­ту. Ду­хов­ные де­ти по­мо­га­ли вла­ды­ке ма­те­ри­аль­но, но все, что ему да­ва­ли, он раз­да­вал нуж­да­ю­щим­ся, за­ра­ба­ты­вая се­бе на жизнь сбо­ром утиль­сы­рья. Он стал ни­щим, ко­то­рый бла­го­тво­рил нуж­да­ю­щим­ся. Сре­ди неко­то­рых лю­дей, его знав­ших, его юрод­ство вы­зы­ва­ло недо­уме­ние, недо­ве­рие, и они ука­зы­ва­ли епи­ско­пу, что сам его вид рас­по­ла­га­ет к по­жерт­во­ва­ни­ям. Од­на­жды он от­ве­тил на недо­уме­ние од­но­го из жерт­во­ва­те­лей: «Вы ви­де­ли и зна­е­те, что име­е­те де­ло с че­ло­ве­ком, ко­то­рый стра­да­ет за свои убеж­де­ния и не ми­рит­ся с... жиз­нью, пол­ной об­ма­на, пре­да­тель­ства и пош­ло­сти... Да не по­ду­май­те вы, что мое ре­мес­ло – по­про­шай­ни­ча­нье. Ва­ши жерт­вы пе­ре­да­ны мною неиму­щим бед­ным лю­дям, и они все­гда мо­гут вам о том за­сви­де­тель­ство­вать. Дан­ное ва­ми через нас вза­им – да­но Бо­гу, Ко­то­рый в свое вре­мя и воз­вра­тит вам, ибо ни­что у Него не про­па­да­ет».
По­лу­чив ле­том 1937 го­да рас­по­ря­же­ние о на­ча­ле мас­со­вых го­не­ний, вла­сти Оре­хо­во-Зу­е­ва ста­ли со­би­рать све­де­ния через слу­жив­ших в оре­хо­во-зу­ев­ском со­бо­ре об­нов­лен­цев обо всех про­жи­вав­ших в их го­ро­де ду­хов­ных ли­цах, и в част­но­сти о прео­свя­щен­ном Ни­ки­те.
13 ок­тяб­ря, ко­гда епи­скоп про­хо­дил ми­мо со­бо­ра, со­труд­ни­ки НКВД аре­сто­ва­ли его. Он был за­клю­чен в Та­ган­скую тюрь­му в Москве. Сра­зу же по­сле аре­ста на­ча­лись до­про­сы, ко­то­рые про­дол­жа­лись бес­пре­рыв­но в те­че­ние трех су­ток.
– Вы име­е­те опре­де­лен­ное ме­сто жи­тель­ства и ме­сто служ­бы? – спро­сил сле­до­ва­тель.
– Опре­де­лен­но­го ме­ста жи­тель­ства и ме­ста служ­бы я не имею, – от­ве­тил епи­скоп.
– По ка­ким до­ку­мен­там вы про­жи­ва­е­те и про­пи­са­ны ли вы на жи­тель­ство где-ли­бо?
– До­ку­мен­тов я ни­ка­ких не имею, и ни­где на жи­тель­ство я не про­пи­сан.
– В ка­ком сане вы со­сто­я­ли ра­нее и ка­кой име­е­те в дан­ный мо­мент?
– Ра­нее я со­сто­ял в сане епи­ско­па и имею этот сан епи­ско­па до на­сто­я­ще­го вре­ме­ни.
Убе­див­шись, что пе­ред ним епи­скоп, сле­до­ва­тель счел до­ста­точ­ным для осуж­де­ния сан вла­ды­ки и уже не стал ни­че­го спра­ши­вать о его ан­ти­со­вет­ской де­я­тель­но­сти.
19 ок­тяб­ря был до­про­шен один из лже­сви­де­те­лей, ко­то­рый ска­зал, что зна­ет епи­ско­па с 1936 го­да, что епи­скоп име­ет боль­шой круг еди­но­мыш­лен­ни­ков и по­чи­та­те­лей во мно­гих го­ро­дах Со­вет­ско­го Со­ю­за, что буд­то бы вла­ды­ка го­во­рил ему: обя­зан­ность каж­до­го ис­тин­но­го пас­ты­ря – это по­буж­дать ве­ру­ю­щих к за­щи­те Церк­ви, не до­пу­стить за­кры­тия церк­вей, ор­га­ни­зо­вать ве­ру­ю­щих во­круг церк­ви для ее за­щи­ты. В за­клю­че­ние лже­сви­де­тель ска­зал, что епи­скоп юрод­ству­ет и к нему об­ра­ща­ют­ся как к про­зор­ли­во­му, ко­то­рый мо­жет про­ви­деть гря­ду­щее.
17 но­яб­ря трой­ка НКВД при­го­во­ри­ла прео­свя­щен­но­го Ни­ки­ту к рас­стре­лу. Епи­скоп Ни­ки­та (Де­лек­тор­ский) был рас­стре­лян через день по­сле при­го­во­ра, 19 но­яб­ря 1937 го­да, и по­гре­бен в без­вест­ной об­щей мо­ги­ле на по­ли­гоне Бу­то­во под Моск­вой.


Игу­мен Да­мас­кин (Ор­лов­ский)

«Жи­тия но­во­му­че­ни­ков и ис­по­вед­ни­ков Рос­сий­ских ХХ ве­ка Мос­ков­ской епар­хии. Но­ябрь». Тверь, 2003 год, стр. 77-82.

Ис­точ­ник: http://www.fond.ru/